Biografie:
Als zangeres en actrice ben ik al bijna 30 jaar actief in Nederland, Duitsland,Oostenrijk en België.
Ik speelde hoofdrollen in musicals als Ganesha (Karin), Check Point Charlie (Mathilde), Come From Away(Beulah), Elisabeth(Elisabeth), Evita(Mistress), MAMA MIA!(Donna), Aida(Amneris), 3 Musketiers(Anna en Milady), Cyrano(Chaperonne), Nine(Claudia), Hello Dolly(Irene), Footloose(Vi), Cats(Gumby), Ciske de Rat(Suus en tante Jans), Kruimeltje(Koster), Aspects of Love(Rose), Love Story(Moeder) Tom’s Magische Speelgoedwinkel(Hera) en Liften(Karlijn).
In Wenen maakte ik deel uit van de wereldpremière cast van de musical Tanz Der Vampire (o.a.Sarah) in de regie van Roman Polanski.
In Vlaanderen speelde ik hoofdrollen in de musicals BenX(Moeder) , Een leven zonder jou(Roos), Wickie de Viking(Ylva), Muerto(Theresita),Chaplin(Hannah) en MAMA MIA!(Donna).
Regie
Als regisseur ben ik verantwoordelijk voor de regie en choreografie van o.a:
Parade 2016
3 Musketiers 2017
8 vrouwen 2017
Shrek 2018
The Addams Family 2018
Honk 2018
Man Op Duivelseiland 2019
Side Show 2019
Hamelen 2019
Rent 2019
Waitress 2020
Our House 2020 (gecancelled door Covid)
De Notenkraker 2021
Fame 2022
Next to Normal 2022
Ganesha 2023
Company 2023
meer info:
www.marleenvanderloo.nl
Zangles nemen is een fantastische ontdekkingsreis naar het vinden van je eigen stem. Het is een manier om erachter te komen wat er allemaal mogelijk is en om daarin de voor jou juiste keuzes te maken.
Voor het onderhoud van je stem is zangles van een gediplomeerd zangdocent(e) heel belangrijk. Vooral als je veel vraagt van je stem omdat je bijvoorbeeld regelmatig optreedt of tekenfilms nasynchroniseert, is het heel belangrijk om te weten hoe jij en je stem het beste kunnen samenwerken.
Na in 1992 te zijn afgestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam richting docent jazz-show/musical ben ik de eerste 10 jaar van mijn musical-zang carrière getraind in de Belcanto techniek gecombineerd met de voorzichtige beginselen van de Belting techniek. de daaropvolgende 15 jaren volgde een nieuwsgierige tocht langs technieken als de EVT (Estill Voice Training) en de CVT (Complete Vocal Technique). Uiteindelijk kwam ik 'thuis' bij de Vocal Core.
Voor mij komt in deze techniek alles bij elkaar wat ik nodig heb om te kunnen zingen wat ik maar wil.
In mijn vak, het musicalvak, is dat extra belangrijk.
Er worden namelijk bijna zoveel muziekstijlen gebruikt als dat er musicals geschreven zijn. Dat gaat van licht klassiek via pop, kleinkunst, jazz, country, soul en rap naar poprock.
Hoe fantastisch is het om alle stemkleuren waar je van houdt te kunnen trainen? En om nooit meer het label opgeplakt krijgen van één bepaalde stijl waardoor je misschien belangrijke audities misloopt?
Hoe wordt het nog beter dan dit?
Ervaring als docent:
2004 - heden
Musical afdeling conservatorium InHolland, Haarlem
liedinterpretatie en examen regie
Musical afdeling ROC Rijnijssel Arnhem
liedinterpretatie, zangtechniek, acteren, auditie training
MusicalTheater Fontys Hogeschool vd Kunsten Tilburg
liedinterpretatie en examen regie
MuziekTheater Fontys Hogeschool vd Kunsten Tilburg
masterclasses en examen regie
MuziekTheater conservatorium Codarts Rotterdam
auditietraining
Studio 26 Velp
zangtechniek, liedinterpretatie, musical, regie
vooropleiding Frank Sanders Academie Amsterdam
masterclasses liedinterpretatie
Stichting Theater
auditie trainingen
Privé praktijk
zangtechniek, auditietraining, acteren, coaching
Copyright © Alle rechten voorbehouden