Biografie:

Als zangeres en actrice ben ik al bijna 30 jaar actief in Nederland, Duitsland,Oostenrijk en België.


Ik speelde hoofdrollen in musicals als Ganesha (Karin), Check Point Charlie (Mathilde), Come From Away(Beulah)Elisabeth(Elisabeth), Evita(Mistress), MAMA MIA!(Donna), Aida(Amneris), 3 Musketiers(Anna en Milady), Cyrano(Chaperonne), Nine(Claudia), Hello Dolly(Irene), Footloose(Vi), Cats(Gumby), Ciske de Rat(Suus en tante Jans), Kruimeltje(Koster), Aspects of Love(Rose), Love Story(Moeder) Tom’s Magische Speelgoedwinkel(Hera) en Liften(Karlijn).


In Wenen maakte ik deel uit van de wereldpremière cast van de musical Tanz Der Vampire (o.a.Sarah) in de regie van Roman Polanski.


In Vlaanderen speelde ik hoofdrollen in de musicals BenX(Moeder) , Een leven zonder jou(Roos), Wickie de Viking(Ylva), Muerto(Theresita),Chaplin(Hannah) en MAMA MIA!(Donna).


Regie

Als regisseur ben ik verantwoordelijk voor de regie en choreografie van o.a:

Parade 2016

3 Musketiers 2017

8 vrouwen 2017

Shrek 2018

The Addams Family 2018

Honk 2018

Man Op Duivelseiland 2019

Side Show 2019

Hamelen 2019

Rent 2019

Waitress 2020

Our House 2020 (gecancelled door Covid)

De Notenkraker 2021

Fame 2022

Next to Normal 2022

Ganesha 2023

Company 2023




meer info:

www.marleenvanderloo.nl



Er bestaat niets dat iederéén wil doen, behalve zingen misschien.


Zangles nemen is een fantastische ontdekkingsreis naar het vinden van je eigen stem. Het is een manier om erachter te komen wat er allemaal mogelijk is en om daarin de voor jou juiste keuzes te maken.


Voor het onderhoud van je stem is zangles van een gediplomeerd zangdocent(e) heel belangrijk. Vooral als je veel vraagt van je stem omdat je bijvoorbeeld regelmatig optreedt of tekenfilms nasynchroniseert, is het heel belangrijk om te weten hoe jij en je stem het beste kunnen samenwerken.


Na in 1992 te zijn afgestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam richting docent jazz-show/musical ben ik de eerste 10 jaar van mijn musical-zang carrière getraind in de Belcanto techniek gecombineerd met de voorzichtige beginselen van de Belting techniek. de daaropvolgende 15 jaren volgde een nieuwsgierige tocht langs technieken als de EVT (Estill Voice Training) en de CVT (Complete Vocal Technique). Uiteindelijk kwam ik 'thuis' bij de Vocal Core.


Voor mij komt in deze techniek alles bij elkaar wat ik nodig heb om te kunnen zingen wat ik maar wil.

In mijn vak, het musicalvak, is dat extra belangrijk.

Er worden namelijk bijna zoveel muziekstijlen gebruikt als dat er musicals geschreven zijn. Dat gaat van licht klassiek via pop, kleinkunst, jazz, country, soul en rap naar poprock.


Hoe fantastisch is het om alle stemkleuren waar je van houdt te kunnen trainen?  En om nooit meer het label opgeplakt krijgen van één bepaalde stijl waardoor je misschien belangrijke audities misloopt?


Hoe wordt het nog beter dan dit? 

Ervaring als docent:

2004 - heden


Musical afdeling conservatorium InHolland, Haarlem

liedinterpretatie en examen regie

Musical afdeling ROC Rijnijssel Arnhem

liedinterpretatie, zangtechniek, acteren, auditie training

MusicalTheater Fontys Hogeschool vd Kunsten Tilburg

liedinterpretatie en examen regie

MuziekTheater Fontys Hogeschool vd Kunsten Tilburg

masterclasses en examen regie

MuziekTheater conservatorium Codarts Rotterdam

auditietraining

Studio 26 Velp

zangtechniek, liedinterpretatie, musical, regie

vooropleiding Frank Sanders Academie Amsterdam

masterclasses liedinterpretatie

Stichting Theater

auditie trainingen

Privé praktijk

zangtechniek, auditietraining, acteren, coaching